آموزش چرم دوزی در منزل (قسمت اول: معرفی ابزار چرم دوزی)

چرم دوزی یک هنر اصیل با  تاریخچه ای پر فراز و نشیب است. از زمانهای بسیار قدیم انسان ها از چرم طبیعی به عنوان یک محصول منحصر به فرد و با ارزش یاد کرده اند . امروزه با توجه به حضور گسترده شرکت های تولید کننده محصولات چرمی همچنان هنر چرم دوزی با دست و آموزش چرم دوزی دارای طرفداران پر شماری می باشد.  هنر چرم دوزی یک هنر خاص و پرتنوع است . هر هنرجو در صنعت چرمدوزی نیازمند شناخت دقیق از ابزار و لوازم چرم دوزی و ملزومات ساخت انواع محصولات چرمی می باشد. به همین علت ما در این مقاله به دنبال معرفی کامل ابزارهای  اولیه یک هنرجو برای شروع هنر دوست داشتنی چرم دوزی هستیم.

 

چرم دوزی

 

انواع چرم:

 

چرم طبیعی که از دباغی پوست حیوانات ساخته می شود ، چرم های طبیعی با تنوع بسیار بالایی در بازار موجود هستند.  نکته مهم در خرید چرم طبیعی توجه به واحد خرید و فروش این محصول است برای خرید چرم طبیعی شما ابعاد انتخابی خود را بایستی بر اساس فوت بیان کنید . هر یک فوت حدود یک مستطیل  ۲۸ در ۳۰ سانتیمتر می باشد .

چرم های طبیعی با توجه به اینکه از پوست چه حیوانی ساخته شده اند دارای ویژگی های متفاوتی هستند ، در بازار خرید و فروش چرم ما معمولاً با چرم های بزی ، گاوی ، شتری و گوسفندی مواجه هستیم به علت حجم بالای اطلاعات در مقاله های دیگر به طور کامل در مورد ویژگی های هر نوع چرم طبیعی صحبت خواهیم کرد .

چرم های مصنوعی یا صنعتی که از مواد پلاستیک ساخته می شوند و به صورت یکپارچه و یکدست می باشند و برای ساخت انواع محصولات چرمی از آنها استفاده می شود.

 

چرم طبیعی

 

ابزار چرم دوزی:

 

قیچی و کاتر :  از این ابزار جهت برش چرم استفاده می شود . ‏قیچی چرم دوزی بسیار محکم تر و با استحکام بیشتری نسبت به انواع دیگر قیچی ها می باشد.قیچی های موجود در بازار ایران شامل قیچی های ساخت چین و قیچی های دست ساز ایرانی هستند. نکته مهمی که در خرید قیچی چرم دوزی باید توجه شود میزان استحکامو ماندگاری  قیچی است زیرا چرم طبیعی  قطور و ضخیم می باشد و قیچی های ضعیف پس از چند بار استفاده دچار انحراف در تیغه ها می شود توصیه ما در اینجا استاستفاده از قیچی های دست ساز ایرانی است زیرا به راحتی می توان مجدد تیز و تعمیر شوند.

 کاتر ها میز انواع مختلفی دارند یکی از مناسب ترین انواع کاتر برای برش انواع چرم ، کاترهای جراحی  هستند زیرا کنترل بهتری در زمان برش ایجاد می‌کنند و تیغه های بسیار تیز و برنده ای دارند .

 

قیچی چرم دوزی

 

سنبه (یا سمبه)  چرم دوزی:  این ابزار برای سوراخ کردن چرم مورد استفاده قرار می گیرد. سنبه ها دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از : 

1.  سنبه های تکی گرد ( مناسب جهت دوخت )

2.  سنبه های چند سر

3.  اریب زن ها  

4.  سنبه خورشیدی( جهت نصب پرچ های سوراخ دار)

5.  سنبه های طرح دار

6.  سنبه های نصب دکمه و پرچ

7.  سنبه های حروف جهت حک اسم

8. سنبه های حکاکی

 

سنبه چرم دوزی

 

نخ و سوزن چرم دوزی : نخ مورد استفاده در دوخت محصولات چرمی شامل دو گروه :

1. نخ های موم زده

2. نخ های ابریشمی

اغلب نخ های موم زده به علت مقاومت و ماندگاری بالا نسبت به نخ های ابریشمی گزینه مناسب تری جهت دوخت در صنعت چرم دوزی  هستند .  نخ های موم زده دارای سایز های مختلفی هستند.  سایز مناسب جهت دوخت کیف های پول ، جای کارت ها ، کیف های دوشی زنانه و مردانه  نخ شماره ۱ می باشد.

 

نخ موم زده

 

سوزن های مخصوص چرم دوزی ضخیم و مقاوم تر است سوزن های خیاطی می باشد ما معمولا از سوزن های سرگرد جهت دوخت محصولات چرمی  استفاده می کنیم .  گاهی جهت راحتی دوخت از ابزاری به نام درفش  استفاده می کنیم ، درفش ها مسیر مربوط به سوزن و نخ را آزاد می کند . درفش ها دارای دو مدل ساده و قرقره دار می شود.

 

درفش

 

مشته چرم دوزی: مشته ابزاری برای ضربه زدن به  سنبه ها جهت ایجاد سوراخ در چرم هستند.  انواع مشته می توان به مشته ساده ، مشته حکاکی و چکش ژل های اشاره کرد.

 

مشته چرم دوزی

 

تخته کار و تخته برش :  تخته کار یک تخته ساخته شده از پلاستیک فشرده است که برای سنبه زدن مورد استفاده قرار می گیرد، تخته کار از شکستن و صدمه دیدن سر سنبه ها جلوگیری می کند.

تخته های برش که در سایزهای مختلفی موجود هستند جهت برش چرم مورد استفاده قرار می گیرند . تخته برش به علت دارا بودن قابلیت ضد خش این امکان را به وجود می‌آورد تا به راحتی هنرجو به وسیله کاتر یا گزن برش چرم خود را انجام دهد و همواره یک سطح صاف و یکدست داشته باشد .

 

تخته کار چرم دوزی

 

خودکار مخصوص چرم و خطکش علامت زن :

 

 

خط کش علامت زن چرم دوزی

 

 

 

لینک خرید ابزار از دیجی کالا

لینک خرید ابزار چرم دوزی از هنری دات کام

لینک قیمت ابزار چرم دوزی در سایت ترب

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید